Finance.ua
СПЕЦПРОЄКТ

Чим «небезпечний» monobank та його картки

monobank – ви точно багато разів чули це слово. Воно наводить жах на конкурентів і магічно діє на клієнтів. Варто людині оформити горезвісну чорну картку, і вона, вважай, «приречена» поповнити армію його фанатів. «Симптоми» цієї «хвороби» – підвищена лояльність до бренду і переведення всієї фінансової активності в один мобільний додаток. Засновники monobank створили сервіс, який викликає у людей якусь «залежність», і роблять все для того, щоб вона посилювалася. Один з них, Олег Гороховський, навіть не приховує свої «підступні» плани щодо тотальної монополізації населення:
«В принципі, я задоволений. Ми все правильно робимо. Ще пару років – і всі заголовки будуть такі:

«Клієнтка monobank народила трійню»

«На місці злочину виявлена картка monobank»

«Депутати – клієнти monobank підтримали ініціативу Президента (теж клієнта monobank)»

«Скандал сусідів закінчився бійкою. monobank від коментарів відмовився»


Олег Гороховський
Finance.ua вирішив розповісти, як у monobank виходить робити це банківське «свавілля»: чим заманює нових «жертв» та як утримує їх. Інформація для тих, хто ще не потрапив в його «чіпкі лапи». Читайте і не кажіть потім, що ми вас не попереджали!
Все почалося у листопаді 2017 року, коли monobank почав видавати довірливим громадянам свої чорні кредитні картки. Щоб «заманити» в свої мережі якомога більше «жертв», він спростив цей процес настільки, наскільки це взагалі можливо. Завантажуєш на смартфон додаток, фотографуєш документи – і все. Пластикову картку можна було забрати в Універсалбанку або замовити доставку кур'єром.

Чорна картка та мобільний додаток

Картка як картка, думали всі
Але головна «підлість» була в тому, що пластик ішов в комплекті з мобільним додатком. Настільки простим і зручним, що люди стали користуватися ним повсюдно, самі того не помічаючи. Клієнтів захопило зненацька те, що на невеликому екрані мобільного телефону було простіше і швидше, ніж з комп'ютера, оплачувати комуналку, поповнювати рахунки, робити перекази, оплачувати податки тощо. Такої підступності від банка-новачка не очікували ні клієнти, ні конкуренти.
Картка як картка, думали всі
Але головна «підлість» була в тому, що пластик ішов в комплекті з мобільним додатком. Настільки простим і зручним, що люди стали користуватися ним повсюдно, самі того не помічаючи. Клієнтів захопило зненацька те, що на невеликому екрані мобільного телефону було простіше і швидше, ніж з комп'ютера, оплачувати комуналку, поповнювати рахунки, робити перекази, оплачувати податки тощо. Такої підступності від банка-новачка не очікували ні клієнти, ні конкуренти.
Погіршило ситуацію і те, що більшість картки отримували з кредитним лімітом і пільговим періодом в два місяці
Грошима банку можна безкоштовно користуватися до 62 днів, не сплачуючи при цьому жодних прихованих комісій, як це часто бувало в інших банків. Тому люди стали масово оформляти чорні кредитки і користуватися пільговим періодом. У підсумку сьогодні кредитний портфель monobank у грейс-періоді, за яким клієнти не платять відсотків, зріс до 5,5 мільярда гривень.
Згодом застосунок став обростати додатковим функціоналом, який остаточно прикував до себе користувачів, не даючи їм, ні найменшого шансу, втекти до конкурентів. Наприклад:
можливість робити Р2Р-перекази між картками простим струшуванням смартфону
сервіс накопичень «Банка»
можливість купувати поліси ОСЦПВ
можливість розділити рахунок у кафе з друзями

З нового – новий сервіс, який дозволяє розраховуватися в кафе і ресторанах, відсканувавши QR-код зі столика або просто струснувши смартфон. Це можна зробити самому, не чекаючи на офіціанта. Чайові, до речі, можна додавати в цей же рахунок.
Згодом застосунок став обростати додатковим функціоналом, який остаточно прикував до себе користувачів, не даючи їм, ні найменшого шансу, втекти до конкурентів. Наприклад:
можливість робити Р2Р-перекази між картками простим струшуванням смартфону
сервіс накопичень «Банка»
можливість купувати поліси ОСЦПВ
можливість розділити рахунок у кафе з друзями

З нового – новий сервіс, який дозволяє розраховуватися в кафе і ресторанах, відсканувавши QR-код зі столика або просто струснувши смартфон. Це можна зробити самому, не чекаючи на офіціанта. Чайові, до речі, можна додавати в цей же рахунок.
Щоб сильніше прив'язати увагу довірливих клієнтів, розробники додатку monobank «зрадницьки» вбудували в нього дві мобільні гри.

Перша називається Space Invader. Вона захована за оновленням балансу. Коли тягнете виписку вниз, вилітає ракета, і якщо ви встигнете натиснути на неї, поки вона не залишить межі екрану, починається гра. У ній треба ловити котів, ухилятися від астероїдів і коронавірусу. Мета – набрати 100 очок (по одному за кожного кота, що падає), тоді буде присвоєна однойменна нагорода.

Друга гра називається «Кіт-сосиска». Вона відкривається довгим натисканням на Банку. Розробники перетворили кота на змійку, яка їсть українські банки і розбивається від удару в Нацбанк.

Ігри та нагороди

Не кажучи вже про розділ з нагородами, який перетворив багатьох дорослих і на вигляд пристойних клієнтів на веселих підлітків, готових витрачати гроші не тому, що їм потрібно щось купити, а просто щоб отримати нову ачівку з котиком.

Якщо раніше люди думали, що мобільний банкінг — справа серйозна, то monobank зміг перетворити його на розвагу. Все це має дуже підозрілий вигляд.
Батьки постійно дають гроші дітям. У monobank вирішили використовувати і це. Вони придумали «дитячу картку», на яку дорослі можуть перераховувати кишенькові своїм чадам у віці від 6 до 16 років і повністю контролювати їхні витрати. Можна, наприклад, заборонити дитині знімати готівку або переказувати гроші на чужу картку. Аж до повного блокування дитячої картки.

Дитяча картка

Не обійшли і підприємців. Щойно люди дізналися, що mono відкрив передзамовлення на відкриття ФОП-рахунків, в перші тижні вишикувалася черга з десятків тисяч охочих. І це тоді, коли про саму послугу ще нічого не було відомо. Тобто, monobank «довів» людей до того, що вони заздалегідь були впевнені в тому, що новий сервіс їм сподобається. Ну ще б пак, адже mono і сюди «безсовісно» насував купу різних «приманок»: безкоштовне обслуговування, зняття грошей з рахунку без комісії, кабінет для запрошеного бухгалтера, валютообмін без курсових втрат.

ФОП-рахунки

monobank – законодавець моди на кешбек за категоріями. Якщо раніше (до появи mono) кешбек за деякими картками і був, то тільки «статичний». Банки самі вирішували, на які покупки він буде нараховуватися. Але monobank відзначився і тут: він першим дав людям право самим обирати категорії кешбеку і дозволив міняти їх щомісяця. Кому таке не сподобається? Насправді ж це «підступний» план, який провокує довірливих клієнтів витрачати більше. Адже чим більше витрачають вони, тим більше заробляє банк.

Кешбек

Оформивши кредитку monobank, ви можете не встояти перед спокусою купити в безвідсоткову розстрочку великий телевізор, новий комп'ютер або ігрову приставку, біля яких будете проводити свій вільний час. А це шкідливо для здоров'я.

Послуга називається «Купівля частинами». Вона дозволяє розбити оплату товару на кілька рівних частин – від 3 до 25. Їх кількість зазвичай визначає магазин-партнер банку. Список партнерів вже налічує сотні позицій. Більше того, всі платежі можна без комісії оплачувати навіть у рахунок кредитного ліміту. Такого немає навіть у основного конкурента – ПриватБанку і його розстрочки «Оплата частинами».

Розстрочка

Увійшовши в довіру до широкої аудиторії, monobank спрямував свої погляди на заможних клієнтів. «Приманкою» для них стала елітна залізна картка IRON BANK. Крім того, що вона зроблена з металу, чого в Україні раніше не було, так її ще змогли піднести так, щоб це сподобалося VIP-ам — у стилі популярного серіалу «Гра престолів».

Кіт, що сидить на троні з мечем. Ім'я власника на зразку не нудне Holder Name, як у інших банків, а John Snow – король Півночі, один з головних героїв саги. Ну, і сама назва картки. Вона перекладається як «залізний банк». Як той, що був на острові Браавос – могутня фінансова організація, символ стабільності і непорушності у світі грошей.

Залізна картка IRON BANK

Разом з IRON BANK клієнт отримує персональний консьєрж-сервіс і безліч «плюшок» в аеропорті: доступ до бізнес-залів очікування в сотнях аеропортів по всьому світу та послуга Fast Line — прискорений прохід всіх авіаформальностей як при вильоті, так і при прибутті. Особливий «цинізм» в тому, що все це працює безлімітно і без будь-якої прив'язки до оборотів за карткою, як це часто буває у конкурентів.
Як видно, картки monobank приховують у собі чимало «небезпек». Вони здатні зробити процес витрати грошей настільки комфортним, що людина втрачає над собою контроль і стає відданим фанатом його сервісів.
Спільний спецпроєкт Finance.ua та monobank